pollenallergi



Jaha, då var det kört! Idag slog pollenallergin ut på riktigt! Jag nyser, det kliar i gommen och det rinner oavbrutet ur näsan. Hoppas det inte blir lika jobbigt som förra året, kändes som jag snora heeela sommaren. Men i år vet jag att det är pollen och inte en förkylning som jag trodde förra året. Nu proppar jag i mig allergitabletter och nässpray som är anpassad till pollenallergier.

Detta läste jag på Vårdguidens hemsida om pollenallergi:

Korsallergi

Du som är allergisk mot pollen som björk, gräs och gråbo kan också vara överkänslig mot viss mat. Det kallas korsallergi. I Skandinavien är de flesta allergiska mot både gräs och lövträdspollen.

Björkpollenallergiker kan reagera på äpplen, nötter, mandel och stenfrukter (körsbär, plommon, persikor, kiwi, aprikoser och nektariner). Björkallergiker som på grund av korsreaktion reagerar mot jordnöt, hasselnöt eller soja löper inte någon större risk att få svåra symtom när de äter dessa livsmedel. Det kliar, sticker och känns svullet på läppar, i gommen och i svalget. Anledningen till att korsreaktion inte brukar ge allvarliga symtom anses vara att det allergiframkallande ämnet är förhållandevis instabilt och bryts ned av enzymerna i magsaften samt vid upphettning, till exempel när du kokar marmelad eller värmer något i mikrovågsugn. Den som lider av så kallad äkta jordnöts-, hasselnöts- eller sojaallergi kan däremot drabbas av svåra symtom. Den som är allergisk mot gråbo tål kanske inte selleri, paprika, persilja och vissa kryddor.

Som tur har inte jag korsallergi, inte vad jag vet iaf:p Visste inte ens att det fanns något som korsallergi, visste ni?


Kommentarer
Postat av: Emma

Hoppas alla mediciner hjälper, inte kul att snora hela sommarn. Och om du bara blir snorig på sommarn borde du ju inte va allergisk mot någon grönsak eller nåt :P

2010-06-15 @ 21:18:01
URL: http://ematelstar.blogg.se/
Postat av: Karin

Det hoppas jag med:) Jag är inte allergisk mot någon frukt eller grönsak, tyckte bara det var intressant att det fanns något som korsallergi:)

2010-06-15 @ 21:31:12
URL: http://kurrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0